Resepi Ikan Siakap Masak Sambal Kelapa NyumNyum


Hi peeps! Today I'm very glad to share with you guys the recipe of Ikan Siakap Masak Sambal Kelapa NyumNyum hehe. Mak aku kata aku masak sedap jugak lah bolehla lalu tekak dia. Makan panas-panas baru sedap tau.

Jenis Ikan
Sebenarnya, masakan ini lazimnya orang guna ikan cencaru atau ‘ikan jaket’.  Diorang akan buat jadi ikan sumbat ha gitu. Tapi sebenarnya takde hal pun kau nak guna ikan apa. Apa-apa jenis ikan pun boleh asalkan dia jenis yg ada kulit yg tebal sikit mcm cencau atau siakap. Kalau buat guna ikan kembung sumpahlah dia akan hancur sebab ikan kembung takde jaket haha. Okay, so untuk kalini aku try guna ikan siakap yg Ma baru beli kat pasar haritu.
Cara nak belah ikan tu pun terpulang kat kau. Aku time ni teringin nak buat mcm KakDah buat. Dia belah tengah ikan tu sampai kat dalam perut, pastu buang tulang tengah tu. So ikan tu jadi very leper tapi okay je ha. Saiz pulak saiz sederhana pun dah cun dah. Kat mana nak letak sambal kelapa tu? Letak tengah2 dia, sbb aku tak nak buat ikan sumbat. Kalau korang nak buat ikan sumbat, belah kat belah atas ikan (dekat dengan fin dia, pastu sumbat sambal dalam tu)

Bahan-Bahan:

what to blend:
  •       2 biji Bawang Merah
  •          2 ulas bawang putih
  •          Sedikit halia
  •          1 batang serai
  •          Sedikit serbuk kunyit
  •          Secubit belacan
  •          Gula dan garam
  •          1 batang Cili Merah
  •      3 batang cili hijau

  •          Asam keping
  •          Minyak
  •          Segenggam kelapa parut
Cara-cara

  1. Kisar semua bahan yang dinyatakan di atas. Letak sedikit air sebelum mengisar.
  2. Panasakan sedikit minyak dan masukkan bahan yg dah dikisar.
  3. Kacau sehingga air hampir kering.
  4. Masukkan asam keping.
  5. Masukkan kelapa parut
  6. Panaskan pan. Aku guna Pemanggang Ajaib sebab senang.
  7. Sapukan sedikit minyak.
  8. Letakkan ikan anda (bahagian jaket yg kena api, bukan bahagian isi)
  9. Buka api sederhana. Tak payah balikkan ikan tu sebab nanti isi2 melekat kat pan.
  10. Tunggu sampai isi masak dan kikis dan angkat.
  11. Letak atas pinggan dan ambik sambal kelapa letakkan kat atas bahagian isi.
  12. Siap!

Hope you guys enjoy this recipe. Mana gambar? Haha sebenarnya time masak ni aku tak yakin sgt sedap ke tak so tak tangkap lah gambar. Tapi takpe nanti kalau aku buat lagi aku letak eh gambar.


Comments

Popular posts from this blog

UIA offer course TESL? Ye ke ni?

Interview for Biasiswa Perguruan Persekutuan KPM 2018 (IIUM TESL)

ROS at One of Kedah's Top Schools; SMKA Baling